Bolesti kĺbov sa neprejavujú len pri pohybe

Dôchodcovia na prechádzkeČlovek nie je nesmrteľný. Dokazuje to aj fakt, že sme zraniteľní a už aj to najmenšie pichnutie nám môže ovplyvniť celý deň, ak nie celý život. Kým sme mladí, veľmi si neuvedomujeme, že aj o kĺby sa je potrebné starať, čo sa neskôr prejaví ich bolesťami, pichaním, pukaním, v niektorých prípadoch dokonca vŕzganím. Pokiaľ sa tieto symptómy prejavujú aj v pokoji v noci, nielen pri zmene polohy alebo pri pohybe, je skutočne nutné navštíviť odborníka. Správna starostlivosť už od útleho detstva vedie k zdravotne spokojnejšiemu životu. Je potrebné vedieť, čo všetko im škodí a naopak, čo im prospieva.

Napodiv, prehnaný šport k telesne zdravej schránke človeka určite nevedie. Skôr či neskôr vám na to odpovedia aj vaše kĺby, no ich reakcia bude skôr bolesť ako ulahodenie. Najčastejšie si to odnesú kolená, bedrá, prsty ruky, zápästie či rameno. Na tele je však niekoľko stoviek týchto „zhybov“, takže bolieť to môže skutočne hocikde.  Pozrime sa teda na to, prečo a u koho tento problém vzniká najčastejšie, ako aj na možnosti liečby.

Akými vplyvmi sa môžu kĺby poškodiť?

Najčastejšie bolesť v týchto oblastiach vzniká preto, že dochádza k skracovaniu svalov, ktoré ich chránia práve pred bolesťou. Keď sa svaly ustálili v jednej polohe, ich naťahovanie prirodzeným pohybom bude sprevádzané nepríjemnými pocitmi. Je to však len jedna z príčin, ktorej činiteľom je neaktivita jedinca. Skracovanie svalov môže zapríčiniť aj zamestnanie, pri ktorom dlhodobo stojíte alebo sedíte. Preto je dôležité do svojho života zakomponovať aj kúsok pohybu a naťahovacích cvikov.

Bolesť kĺbov ale môže byť aj prejavom dedičnosti, choroby (ako napr. dna, reumatoidná artridíta, osteoartróza…), zápalu, nedoliečeného ochorenia, alebo následok úrazu dávneho alebo nedávneho.

Na vznik bolesti kĺbov pôsobí aj prehnaný šport, kedy sa môžu prvotné problémy objaviť už u mladých ľudí. Tak, ako týmto zhybom škodí málo pohybu, tak im škodí aj príliš veľa pohybu, ktoré ich zbytočne preťažuje. V dôsledku športovej aktivity sú najčastejšie zaťažené kolená, lakeť, zápästie, ramenný a bedrový kĺb. Viac o kĺboch sa dočítate na wikipédii. Najnevhodnejšie športy z hľadiska tohto problému sú lyžovanie, bicyklovanie, beh po tvrdom povrchu, posilňovanie, futbal atď.

Nielen šport dokáže spôsobiť preťaženie týchto veľmi dôležitých častí tela. Bežne vykonávané pohyby, ale napr. aj niektoré zamestnania môžu tento problém zapríčiniť taktiež.  Rôzne manuálne práce, ktoré si vyžadujú presnosť napr. pri montovaní malých súčiastok sa skôr či neskôr odrazia na bolesti kĺboch prstoch rúk, na zápästí, či na lakti. Rizikové je aj používanie neanatomickej počítačovej myšky a dokonca aj nosenie ťažkých nákupov.

Iným faktorom, ktorý ovplyvňuje pohybové zdravie človeka je aj strava a s ňou súvisiaca obezita. Nezdravé a nadmerné stravovanie, konzumácia príliš mastného, vyprážaného a na vitamíny slabého jedla a červeného mäsa oslabuje aj kĺby, čo sa prejavuje aj bolesťou.

Veľký vplyv na tento problém má aj nesprávne držanie tela, spanie na nevhodnom matraci a nosenie neanatomickej obuvi, ktorá zaťažuje viacero systémov človeka. Ideálna obuv má hrubšiu podrážku a 3-4cm podpätok. Teda úplne sa vylučuje plochá a vysoká obuv. Zdanlivo nevinný dôvodom bolesti kĺbov je aj matrac. Pokiaľ je nevhodný, po normálnom spánku nie ste dostatočne oddýchnutý a ste celý dolámaný a ubolený.

Liečba je potrebná už v začiatkoch

Modré topánkyUž aj tú najmenšiu bolesť v kĺboch netreba podceňovať, pretože môže signalizovať niečo vážnejšie. Niekedy ide o nedostatok vitamínov, inokedy o chorobu alebo zlý životný štýl. Pokiaľ ide o následok úrazu, hlavne u mladých ľudí sa zvykne dať tento problém do poriadku aj bez podpornej liečby. Pochopiteľne, podstatné je postihnutú oblasť veľmi nezaťažovať.

Ak sa už u vás bolesti kĺbov prejavili, či už v kolenách, v členkoch, v ramenách, bedrách či rukách, vyskúšať môžete rôzne vitamíny, kĺbovú výživu či výživové doplnky. Platí to špeciálne pre športovcov. Vyššie uvedené liečivá sú však najúčinnejšie, ak sa berú ako prevencia, nie ako liek na daný problém.

Ak hľadáte konkrétny prípravok, liek či tabletky bez predpisu, v lekárni si na bolesti kĺbov a svalov môžete zakúpiť gél, masť, krém, obklad či zábal. Niektoré sú na čisto prírodných bázach, iné sú s obsahom upravených účinných látok. Z prírodných liečiv pozitívne na bolesti kĺbov vplýva lopúch, borovicové ihličie, horčičné semená, kostihoj, brezové lístie atď.

Mimo liekov, tabletiek či doplnkov výživy a gélov je potrebné upraviť svoj stravovací a pohybový režim. Ak máte cez deň veľa pohybu, po práci si doprajte relax a zas naopak. Po nečinnej robote si doprajte výdatnú prechádzku alebo šport, ideálne bicyklovanie, plávanie, skákanie na trampolíne atď. Namiesto ťažkých jedál konzumujte viac rýb, mliečnych výrobkoch, prírodných rastlinných olejov a celkovo potraviny bohaté na kalcium. Čerstvé ovocie a zelenina budú predstavovať veľké plus.

Zdanlivo nevinná bolesť kĺbov môže skončiť operáciou

Už sme niekoľkokrát zdôraznili, že žiaden symptóm, ktorý vysiela naše telo, netreba podceňovať, nakoľko upozorňuje na nejaký problém. O to viac, ak ide o problém spojený s pohybom, čo vám môže ovplyvniť celý život. Nanešťastie, niektorí jedinci príznaky a nepríjemnosti ignorujú a nazdávajú sa, že problém sa vyrieši a vylieči spontánne.

V niektorých prípadoch sa ale kĺby a chrupavky dostanú do takého štádia, kedy je bolesť neznesiteľná a nedá sa utlmiť ničím, ani liekmi na predpis od odborníka. Po názore ortopéda a neurológa sa môže pristúpiť k chirurgickému zákroku, kedy sa operačne vymení starý opotrebovaný a poškodený kĺb za nový. Doba rekonvalescencie po takomto zákroku môže byť aj niekoľko mesiacov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *